Laatste week Swahili - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Diana - WaarBenJij.nu Laatste week Swahili - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Diana - WaarBenJij.nu

Laatste week Swahili

Blijf op de hoogte en volg Diana

23 November 2012 | Tanzania, Arusha

Dit was de laatste week van de Swahili cursus. Drie weken was ook precies goed. Ik ben toe aan iets nieuws en aan omgeving met minder ongetrouwde mannen. Dat komt goed uit want morgen (zaterdag) ga ik naar het weeshuis. Ik ben heel erg benieuwd en heb er heel veel zin in. Straks nog 6 uur swahili en dan weeend! :-)

Vroige week begon mijn weekend met een feestje. Iedere vrijdag is er hier op school een feest ter afscheid van de mensen waarvan de course er op zit. DIt keer was het omdat de klas van mijn huisgenoot weg ging. Ik had eigenlijk niet zo'n zin om te gaan maar ja uit beleefdheid ben ik toch geweest.. Ik zag er een beetje tegen op want ik heb geen gevoel voor ritme en stijve heupen .. Helaas was een hele groep deense meisjes thuis gebleven dus was ik de atractie van het feestje pff.. De een na de ander wilde met me dansen.. Ik snap niet waarom want als er iemand uit de maat danst ben ik het wel haha. Nou ja blijkbaar viel het dan toch wel mee of hebben ze gewoon heel veel kunnen lachen vawege mijn gestuntel.. Ik ben weg gegaan voordat iemand me een aanzoek kon doen. Ik wilde optijd naar bed want jaa....

Zaterdag heb ik samen met Dominique en Hanneke een safari gedaan naar Arusha National Park. Zij waren een weekje in Arusha dus dat was een mooi moment om alvast kennis te maken. Zij zijn namelijk de andere vrijwilligers in het weeshuis. De safari was heel gezellig dus ik denk dat de komende weken in weeshuis ook heel leuk worden. Dit was mijn eerste safari.. Ze hebben hier een bier merk dat 'Safari' heet en hun slogan is dat één safari leid tot nog een safari.. Dat geldt niet alleen voor het drinken van Safari. Maar ook voor de safari die ik had. Ik vind het land sowieso al indrukwekkend maar door de wandelingen van 3 uur tussen de giraffen, waterbuffalo's, aapjes en alle mooie bomen en planten ben ik helemaal verkocht (geen zorgen ik kom wel weer een keer naar huis). Thuis kan ik ook van de natuur genieten maar hier voelt alles net wat anders en er is veel meer te zien. Overal zit wel een diertje of een insect verborgen.. Of lekkere vruchtjes die je kan eten.. Aan het eind van de safari besloten we om gelijk de volgende maar te boeken. Aangezien de sint niet naar Tanzania komt (misschien mogen we de rekening opsturen) vonden we dat we onszelf wel een leuk sinterklaas kado mogen geven. 6 december begind onze 5 daagse safari. Hanneke vertrekt namelijk eind december en wilde sowieso nog een safari doen maar ja dan zou ze alleen in een groep moeten.. ja dat kunnen Dominique en ik haar natuurlijk niet aan doen dus ja we offeren ons maar op om mee te gaan.

De rest van mijn klasgenoten duikt op zondag de hele dag in zijn schoolboeken.. Ik kon de luxe gevangenis even niet meer aan en ben samen met een jongen uit Uganda naar de markt geweest. Dit was een verademing, niet alleen om even buiten het centrum te zijn maar ook het verschil op de markt. Ideaal, als je met een afrikaan over de markt loopt valt niemand je lastig. Ik wilde naar de markt om een Kanga te kopen. Dat is een omslag doek met een spreuk er op. De meeste tazaniaanse vrouwen hebben er een en het is super makkelijk want als je hem omslaat zijn je benen gelijk bedekt :-). Je moet alleen wel opletten wat er op staat.. en ja dan is het ook maar hopen dat de verkoper het goed vertaald. Het kopen er van was gelijk een goede oefening voor mijn swahili maar het afdingen ging goed (nee hier heeft die jongen niet bij geholpen). Op de terug weg zijn we via het dropje terug gelopen. Daar waren kinderen met stenen naar een boom aan het goeien. Ik was nieuwsgierig wat ze aan het doen waren. In de boom hingen naar mijn idee een soort sigaren. Die sigaren bleken Tamarind te heten van binnen zit heerlijk vruchtvlees dat smaakt naar zure matten. Hoe gezond kan je snoepen ;-)

De volgende dag in de les moesten we ons huiswerkbespreken. We hadden en tekst gelezen en moesten een vraag verzinnen en de rest van de klas moest deze beantwoorden. De man naast me begon met het stellen van zijn vraag. Hij vroeg in het swahili hoeveel personen er in het verhaal voor kwamen. De rest van de klas vond de opbouw van de vraag interessanter dan het antwoorden. Zit wat in natuurlijk maar ik begreep het gepraat in swahili niet en tellen kan ik wel dus ik was de eerste met het goede antwoord (zo had ik ook nog een bijdrage aan het gesprek ). Wat bleek was dat mijn klasgenoot een verrassing had voor de gene die het goede antwoord gaf. De verrassing was een Kanga met de volgende tekst : 'Ik heb op alles een antwoord, ik wacht alleen nog op de vraag'. De swahili lessen waren de rest van de week ook wel ok. Ik heb heel veel geleerd. Deze week kregen we uitleg over plaatsbepaling en bezittelijke naamwoorden etc.. En eindelijk uitleg over de opbouw van werkwoorden. Nu begrijp ik de taal iets beter.. dacht ik want gister moesten we een kinder boek lezen. Nou dan denk je ik kan een beetje Swahili.. nou niet dus.. haha gelukkig had het boek plaatjes haha.

We hadden deze week twee excursies.. We zouden naar een vee markt gaan en naar een opvang voor straat kinderen. Naar beide was ik erg beiden was ik erg benieuwd. De vee markt stond eerst op het programma. Ik dacht nu kom ik er eindelijk achter hoevel zo'n bod van 10 koeien nou echt waard is. Ik had namelijk gehoord dat het een fair aanbod is. Nou ja komen we op die markt... zie ik alleen maar groente, fruit, zeep en slippers van autobanden. Om een hoekje werd dan toch vee verkocht.. ik zag niet meer dan 15 geiten.. De koeien waren denk ik uitverkocht ;-) De markt was verder wel heel leuk want het was een klein lokaal marktje dit maakte het veel makkelijker om af te dingen en de mensen waren veel vriendelijker dan op de grote markt.

De excursie naar de opvang voor straatkinderen was echt interessant. We moesten echt een eindje door de bush. ik vond het jammer dat ik in een bus zat ik had wel langer in het kleine dorpje willen kijken.
Uiteindelijk hield de weg op en daar was het opvang centrum. Het was een heel groot terrein met huisjes voor de jongens (ze vangen alleen jongens op) een groot stuk landbouwgrond en school gebouwtjes. We kregen eerst uitleg over het centrum. De jongens worden van straat gehaald soms vrijwillig soms onder dwang van de politie. Ze mogen dan 1,5 jaar blijven. In die periode wonen ze daar en krijgen ze scholing in gewone schoolvakken maar ze worden ook klaargestoomd voor een baan. Na de periode daar kunnen ze terecht bij bedrijven als beginnend timmerman, keuken hulp, beginnend loodgieter. Als ze willen en kunnen mogen ze ook kiezen om verder te studeren. Dit gebeurd best vaak en de jongens blijken het heel goed te doen op de universiteit. Het leukste van de excursie was dat we allemaal onze prive gids kregen. Mijn gids was Mousa van 14. Het was heel mooi om te zien hoe trots alle kinderen waren op alles wat ze daar doen. De begeleiders begeleiden alleen de kinderen verder moeten ze alles zelf doen. Ze koken zelf, verbouwen zelf hun eten. Verzorgen zelf de koeien, geiten, varkens kippen en konijnen. En wanneer er jongeren een baan hebben en gaan verhuizen maken ze zelf de meubels voor in het nieuwe huis. Ik ben echt blij dat ik hier heb mogen kijken. Dit was echt een mooi project.

Nu ga ik me voor bereiden op een ander mooi project waar ik langer dan een middag van mag gaan genieten. Ik hoop jullie er rond sinterklaas meer over te kunnen vertellen! Ik heb wel wat minder toegang tot internet dus het zal iets langer duren voordat jullie weer iets horen.

Weer heel erg bedankt voor alle leuke berichtjes.. Die trouwjurk mag nog even in de kast blijven hoor ;-)

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!

Liefs Diana


  • 23 November 2012 - 08:41

    Jos En Yvon:

    Hoi,

    De foto's zijn leuk joh, en de omslagdoek ook. Heeeeel veel plezier in het weeshuis, en doe de groetjes aan do en hanneke. En ik hoop dat jullie een hele mooie safari hebben. Als ik dit allemaal hoor en zie, wilde ik dat we er ook al waren, maar helaas moeten we nog even wachten.

    gr. jos en yvon

  • 23 November 2012 - 17:20

    Agaath ,wim.:

    Lieve Lady Di?
    Je schrijven is weer super leuk,en je wist dat toch wel dat bruine mensen op blonde vrouwen vallen?zeker nu je haren wel verkleurd zijn door de zon.
    Maar ik hoop dat je in het weeshuis vele kinderen blij kan maken,en dat je het ook naar je zin mag hebben.
    Leuk he die safarie's,ik zou best even over willen komen maar dat is niet leuk alleen en je ma krijg ik niet mee helaas. Heel veel plezier en tot horens.
    Groetjes agaath en wim.

  • 23 November 2012 - 20:48

    Christine:

    Zoooo jaloers!
    Zomaar giraffen tussen de bomen en die andere prachtige beesten: imposant!
    Genietzuh, maar zo te lezen lukt dat aardig! ;-)
    XC

  • 25 November 2012 - 11:27

    José En Theo:

    Hoi Diana, wat een schitterend verhaal weer. En leuk te horen dat je al zo veel geleerd hebt.
    Je maakt wel van alles mee daar.
    Nu op naar het weeshuis, spannend dus!
    De foto's van je safari trip zijn prachtig, kunnen ons wel enigzins voorstellen (jouw kennende)
    dat je het helemaal naar je zin hebt.
    Hartelijke groeten Theo en José.

  • 25 November 2012 - 13:26

    Eelke:

    Heey meis!

    Fijn dat ik je nog even kon 'spreken' voor je op weg ging naar het weeshuis! Heel veel succes en plezier daar. Hopelijk kan je veel betekenen voor die kinderen daar. En een safari klinkt niet verkeerd!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Hallo, Leuk dat je een kijkje neemt in mijn reisdagboek. Vrijdag 4 januarie vertrek ik naar San Marcos, Texas. Dan ruil ik de HZ vijf maanden in voor Texas State University. Ik ga daar een paar sociologie, psychologie en antropologie vakken volgen. Maar eerst nog even genieten van de kerstvakantie en hopelijk van het natuurijs!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 9105

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 19 November 2013

Nieuw Zeeland

04 November 2012 - 01 April 2013

Tanzania

04 Januari 2007 - 23 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: